شهر خوبان

چو غلام آفتابم

هم از آفتاب گویم





دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
پیوندها

۵ مطلب در آذر ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

یا رسول الله..

 یا لطیف

همراهان سلام

ولادت رسول مهر عطوفت پیامبر رحمت محمد (ص)و امام جعفر صادق مبارک باد

دکتر علی شریعتی::

پیامبر (ص)، آن همه عظمت و این همه سادگی: دکتر علی شریعتی

                 

میلاد پیامبر و امام جعفر صادق, ولادت پیامبر و امام جعفرصادق

             هفدهم ربیع‌الاول سالگشت طلیعه نور حضرت محمد (ص)، گوهر اخلاق و انسانیت از عالم افلاک بر جهان خاکی است؛ همو که همگان از مسلمان و غیر مسلمان در محبت و انسان‌دوستی‌اش به تعجب آمده‌اند. تا جایی که خداوند خطاب به او می‌فرماید: اگر این حسن ارتباط تو با مردم نبود، هر آینه آن‌ها از اطرافت پراکنده می‌شدند‌ و او خود در جواب اینکه دین چیست، فرمودند: اخلاق نیکو با دیگران.

این روز تاریخی را از سوی اصحاب ادب و فرهنگ، روز «اخلاق و مهرورزی» نام نهاده‌اند. ‌به این بهانه و ولادت پیامبر عظیم الشان اسلام، آنچه پیش روی دارید، برشی است کوتاه و فهرست‌وار از زوایای زندگی پیامبر رحمت العالمین، محمد(ص) و دیگر ادیان، گفت وگوهای شفقنا درباره حضرت محمد و تعدادی تصویر که در آن عصر معجزه‌اش در شیفتگی و شیدایی مردم بوده و در عصر ما می‌توان آن را آموزش رفتار‌شناسی و اخلاق‌مداری با دیگران نام نهاد. باشد که با تاسی به این اسوه حسنه، زمینه تخلق به اوصاف زیبای انسانی در جوامع اسلامی هم روزی نهادینه شود، نه آنکه بگوییم اسلام جایی و مسلمان جای دگر است.

 

   

نماینده حضرت آیت الله سیستانی: وضعیتی که جهان اسلام گرفتار آن شده، شرم آور است/ باید صفحه جدیدی در عراق گشوده شود


  • محمد ساعدی
  • ۰
  • ۰
یا لطیف

رسول رحمت و مهربانی در جامعه ای ظهور کرد که آداب اجتماعی از جمله آراستگی و زیبایی، هم در ظاهر و هم در رفتار و کردار در پایین ترین حد آن بود.

زیبایی به سبک رسول خدا


سیره و روش زندگی پیامبر خدا می تواند چیزهای زیادی به ما بیاموزد، این که چگونه می توانیم آداب اجتماعی را در ظاهر خود حفظ کنیم و همیشه مرتب و منظم بوده و در آراستگی زبانزد خاص و عام باشیم.
نظافت و پاکیزگی
همه می دانند که شرط اول زیبایی، نظافت و پاکیزگیست، پیامبر اکرم(ص) می فرماید: النظافة من الایمان (بحارالانوار، ج21، ص257، باب 30؛ طب النبی، ص19)؛ پاکیزگی جزئی از ایمان است؛ در حدیثی از قول پیامبر اکرم(ص) در مورد شخصی آلوده چنین آمده است : ان الله تعالی یُبغِضُ الوَسِخَ و الشَعِثَ (کنزالعمال، ج 17، ص181)؛ خداوند متعال شخص آلوده و ژولیده را دشمن می دارد.
پس اگر کسی خود را پیرو رسول خدا می داند و می خواهد به سبک ایشان زیبا باشد، باید در قدم اول نظافت را بیش از پیش رعایت کند.
آن حضرت موهای سر خود را با برگ سدر می شست و روغن بنفشه می مالید. عادتش این بود که به آینه نگاه می کرد و موی سرش را صاف می کرده و شانه می زد و گاه این کار را در برابر آب انجام می داد. (مکارم الاخلاق، ج1، ص 135-137)
نظافت دهان و دندان نیز، سیره ی پیامبر نور و رحمت است، ایشان همیشه پیش از خواب مسواک می زد و هرگاه می خوابید مسواک را بالای سر خود می گذاشت، و وقتی از خواب بیدار می شد، ابتدا مسواک می زد.(محمّدباقر مجلسی، بحار، ج 16، ص 253)
آن حضرت بر موی سر و صورت، روغن خوش بو کننده می زد و در سفرها هرگز شیشه روغن، سرمه دان، مسواک، قیچی و شانه را فراموش نمی کرد.ایشان هر جمعه ناخن ها را می گرفت، شارب را کوتاه می کرد و برای زدودن موها، بر بدن خویش نوره می کشید.( سید محمّدحسین طباطبائی، سنن النبی ، ص 94)
ایشان به مردان توصیه می کرد ناخن خود را کوتاه کنید و به زنان می فرمود که ناخن خود را کوتاه نکنید و برای زینت، کمی ناخن خود را بلند نگه دارید.(وسائل الشیعه،ج 1، باب 81 ،ح1)
همچنین رسول خدا(ص) به زنان اجازه می داد تا موهای خود را با رنگ بیارایند، ایشان به زنان همسردار فرمود: «خود را با رنگ برای شوهرانشان آرایش دهند و زنان بی همسر را دستور داد تا دست های خود را حنا ببندند تا به دست های مردان شباهت نداشته باشند.»(وسائل الشیعه، ج 1، ص 444، ابواب آداب الحمام)

یک داستان
روزی مردی در خانه پیامبر(ص) آمد و اجازه ورود خواست. آن حضرت طبق معمول در آینه نگاه می کردند و سر و صورت خود را مرتب و آراسته نمودند. عایشه به پیامبر(ص) عرض کرد: یا رسول الله! تو برترین فرزندان آدم و پیامبر پروردگار جهانی، در برابر ظرف آب می ایستی و موی سر و صورت خود را مرتب می کنی!؟
رسول اکرم(ص) فرمود: ای عایشه، خداوند دوست دارد وقتی بنده اش برای دیدن برادرانش از خانه بیرون می رود، خود را مرتب و آراسته کند. (مکارم الاخلاق، ج1، ص183)

در جای دیگری آن حضرت فرموده اند: خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد و دوست می دارد اثر این نعمت خود را بر بنده اش ببیند (با برخورداری به جا و به موقع از آن نعمت استفاده کند) و خداوند دشمن می دارد این که خود را به فقر و سختی افکند (از نعمت های خود استفاده ی شایسته نکند) و یا تظاهر به فقر نماید). (میزان الحکمه، جلد3، ذیل زیبایی (
آراستگی و زیبایی همان راهی است که پیامبر خدا ما را بدان راهنمایی کرده است و چه خوب است انسان مومنی که از این راه خارج نشود. http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=344273
  • محمد ساعدی
  • ۰
  • ۰

        یا لطیف

همراهان سلام

آیا

قره چای می میرد - استان مرکزی

 مشکلی آبی که ساوه در پیش دارد و امیدواریم که با عنایت زعمای قوم به معضل تبدیل نشود .یکم اینکه سد خنداب اراک باید پر شود و سررزیز کند تا آبی در رودخانه قره چای جاری شود و دوم اینکه بیش فعالی برای مهار آب در سرشاخه  ای که ازاستان همدان سر چشمه می گیرد  قابل مشاهذه است  وبرای اینکه در آینده در گیریهای آبی تشدید نشود لازم دیدم که این متن را قرار دهم باشد تا عزیزان دلسوز در شهرزیبای ساوه مورد عنایت خاص قرار دهند.

قره چای* Image result for ‫نقشه هوایی رودخانه قره چای‬‎

یکی از رودخانه‌های بزرگ و دائمی استان مرکزی است که از ارتفاعات استان همدان سرچشمه می‌گیرد. این رود با طول 540 کیلومتر و با جهت غربی- شرقی به مسیر خود به سمت شرق استان مرکزی ادامه می‌دهد و در نهایت به دریاچه نمک در استان قم می‌ریزد. وسعت حوضه آبریز رودخانه قره‌ چای حدود 23921 کیلومتر مربع می‌باشد.

رودخانه قره چای از دو رود تشکیل شده است. این رودها در محل پل دوآب به یکدیگر متصل شده و رود واحدی را به نام «چرّا» یا «شرا» تشکیل می‌دهند. رود چرا در ابتدای مسیر خود به دلیل عبور از روستای اسکان، به سراب اسکان نیز شهرت دارد. رود شرا پس از عبور از منطقه و سیراب نمودن زمین‌های کشاورزی و باغ‌های میوه این منطقه، در جهت شمال به شاخه غربی رودخانه قره چای می‌پیوندد.

رودخانه قره چای با نام‌های دیگری همچون «زرین رود» و «قره سو» نیز خوانده می‌شود.


*قَرَه در ترکی به معنای «سیاه» و چای به معنای «رودخانه» می‌باشد.

رودخانه قره چای

رودخانه قره چای

ره چای می میرد

دوباره قصه آب و سخن گفتن از مایع حیاتی که این روزها به اصلیترین مسئله مناطقی از کشور تبدیل شده است که با پدیده خشکسالی مواجهند.

اما این قسمت از سریال تکراری بی‌آبی را با موضوع دیگری آغاز می‌کنیم. این بار نه به کم سخاوتی آسمان گلایه خواهیم کرد که این روزها شاهد کاهش حجم بارش‌ها هستیم و نه به کشاورزان توصیه می‌کنیم که از روش‌های نوین کشاورزی استفاده کنند و نه به بهره‌برداران آب در خصوص رعایت الگوی مصرف سخنی خواهیم گفت، گرچه همواره این مسائل را گفته و می‌گوییم، اما این بار نوک پیکان گزارش به سمت سوء‌مدیریت در بخش آب است و خواستار پرهیز از نگرش نقطه‌ای توسط مسئولان و تغییر آن به سمت نگرش ملی هستیم.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، در تشریح سوژه گزارش به عنوان مثال حوضه آبریز سدالغدیر ساوه را بررسی و آسیب‌هایی را که در پی نگرش نقطه‌ای به این سد مهم و حیاتی که بزرگترین سازه بتونی احداث شده در سطح استان مرکزی است را مطرح خواهیم کرد.

وقتی که  عملیات اجرایی سدالغدیر که در 25 کیلومتری جنوب غربی شهرستان ساوه قرار دارد، از سال 1362 آغاز و در سال 1372 به اتمام رسید و ظرفیت سالانه 230 میلیون مترمکعب آب قابل تنظیم برای آن پیشبینی شد، دل مسئولان وقت به این خوش بود که با جاری شدن میزان قابل توجهی آب در رودخانه قره‌چای و اضافه شدن به میزان حجم آبی که از مسیرهای مختلف به این سد می‌ریزد، نه تنها حجم آب ذخیره شدن در آن کفاف نیاز آب کشاورزی، نیروگاه‌های برق احداث شده در مجاورت آن و در صورت نیاز تامین آب شرب را خواهد داد، بلکه حجم آب به مقداری خواهد رسید که حتی سرریز هم خواهد شد، کما اینکه در سال‌های اولیه احداث سد شاهد چنین اتفاقی بودیم.

اما باید در کمال ناباوری و تاسف اظهار کرد که در سال‌های اخیر نه تنها اصلی‌ترین هدف احداث سد که تامین نیاز آب کشاورزی بود محقق نشد، بلکه به دلیل کاهش منابع زیرزمینی و ایجاد مشکل در تامین آب شرب ساوه، علیرغم قرار گرفتن ذخیره آب پشت سد به کمسابقهترین حجم ذخیره آب در تاریخ 23 ساله احداث آن، مسئولان تصمیم گرفتند که بخشی از تخصیص آب به حوزه کشاورزی را کسر و به حوزه شرب اختصاص دهند که نتیجه آن خشک شدن صدها هکتار باغات مجاور سد الغدیر شد. لطفامتنی که جناب اقای فرقانی در این زمینه تحت عنوان

قره چای می میرد - استان مرکزی - ایسنارا بخوانید

  • محمد ساعدی
  • ۰
  • ۰

یا لطیف

همراهان سلام


در آخرین  ساعات ماههای محرم وصفر قرار داریم و ماه پیش رو ماه بهار اول یا همان ربیع  الاول است وامید که مزد عزاداریها و نذری دادنها و ..را خداوند بزرگ به یکان یکان شیعیان در جای جای جهان اسلام به احسن وجه  بپردازد و  عنایت فرماید . اگرچه واقعه  انفجار حله و قتل عام تعدادی از هم وطنانمان داغدارمان کرد و لکه ننگ دیگری بر چهره ارتجاع سیاه نشاند و شتک خون مظلومان دیگری  بر چهره شکم گنندگان و شیخکهای نفت فروش که اتاق فرمان چنین خونرویزهایی را درکشورکهای  جیبی خود تشکیل داده اند بود. و ننگ دیگری بر تاریخ وهابیت و جنایت دیگر از آل سعود وما

همدرد داغدیدگانیم  و منزجر از تمام آدمکشان و سلاخان داعش والنصره و احرار الکوفت و انصار الزهرمار که دستهاشان به خون مظلومان سوری عراقی ویمنی لیبی و.. سالهاست الوده است وسالهاست که  خون مظلومان 

همراه با صدای مهیب انفجار بر چهره انسانیت شتک می زند و عجیب عجین شدنش با  بیخالی ترین زمان سازمانهای حقوق بشرجهانی  و سازمان ملل متحد  است.

.البته که عجیب نیست .که بوی گند دلارهای نفتی سرزمینهای اسلامی بدون انسانی است که در سرسرا ودفترهای ونشیمنگاه های این سازمانها  همراه با خون دخترکان سوری یمنی  عراقی سنیجاری با  عطر شبهای نیویورک ومسکو تلاویوو وریاض و ابو  ذبی و دوحه و بوی پوتین سر بازهای پوتین یکی شده است که هرشامه ای را می آزارد الی شامه جناب آقای بان کی مون وآنتونیو گوتیرس و دوستان وهمکاران وسایر بستگان سببی و نسبیشان را

و اما  به احترام مدافعان حرم  کلاه از سر برمی داریم ودر برابر عظمت کارسترگشان تعظیم می کنیم و برتربت پاک  شهیدانشان با دهان هفت آب از گلاب ناب آب کشیده بوسه می زنیم. . ما شاءالله

و واقعه درناک دیگر واقعه تصادم دوقطار از نادره تصادماتی بود. در خور حیرت و تعجب وصد البته تاسف بسیار وهزاران هزار بار وا اسفا وا محمدا که این دیگرچه بلیه ای بود که برسر مردم مظلوم مان نازل شد؟ و چه بود ؟جزبی توجه ای و کم توجه ای؟ وهزاران کم و بی  دیگر .؟.

گرد وخاک آلودگی هوا وتصادفات بسیار درجاده ها کم کشته و مصدوم می گرفت  کم بود .که بلیه ای این چنینی  حاصل از خطای انسانی  راهم  کشور مان تجربه کند .؟؟؟ عجبا و وا اسفا و وا محمدا

مرتبط


بگذریم با شاعران همره شوید لطفا 

 

سعید بیابانکی

چقدر دیر رسیدی قطار بی تو گذشت
قطار خسته و بی کوله بار بی تو گذشت

فقط دریچه دلتنگ کوچه می‌داند
چه بر سر من چشم انتظار بی تو گذشت...

سعید بیابانکی

پاییز شد و بهار در آتش سوخت
یک باغ پر از انار در آتش سوخت

ای ریز علی برس به داد دل ما
بشتاب ... بیا ... قطار در آتش سوخت....

 

الهیار خادمیان صادق

عزیز دل تو می رفتی زیارت
چه پیش آمد که شد آتش قطارت
تو سوغاتی برای قوم و خویشان
چه می‌آری که هستند انتظارت

مرضیه عاطفی

رسیدی با چه حالی خطّ پایان
برایت سخت دلگیر است ایران
همیشه داغدار توست؛ زائر
قطار جادهٔ سمنان-خراسان!

حلول مال ربیع را صمیمانه تبریک عرض می نمایم و روزهای بهاری برایتان از خداوندمنان  مسئلت دارم

  • محمد ساعدی
  • ۰
  • ۰
بازنشر
لطفا این فیلم را با کلیک بر روی سرتیتر ببینید و بازنشرکنید 
بازنشر

راهکار هفت مرحله‌ای برای مراقبت از فرزندمان در برابر کودک آزاری: بیماران جنسی در جامعه رها هستند

با توجه به اهمیت ویژه موضوع، این فیلم بار دیگر به نمایش در می آید.
  • محمد ساعدی