شهر خوبان

چو غلام آفتابم

هم از آفتاب گویم





دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
پیوندها
  • ۰
  • ۰
  • لطفا این نوشته را با دقت بخوانید
    به بهانه نود و هفتمین سال بروز قحطی مقارن با جن
    گ جهانی اول در ایران
    قحطیِ عالمگیر
      علی ططری
    مدیر مرکزپژوهش و مرکز اسناد کتابخانه مجلس شورای اسلامی
    این نگاشته، تلخیصی است از مطالعه‌ای موردی در باب حوزه همدان و ولایت ثلاث (ملایر، تویسرکان و نهاوند)، بر پایه اسناد نویافته در آرشیو اسناد مجلس و مبتنی بر اسناد حکومتی و شکوائیه‌های ارائه شده به کمیسیون عرایض مجالس دوم تا پنجم شورای ملی در بازه زمانی سال‌های 1910 تا 1920م. /1289 تا 1299هـ. ش (یعنی پیش و پس و در هنگام وقوع جنگ جهانی اول) که نتایج قابل توجهی دال بر ایجاد قحطی و بحران در سال‌های مذکور از آن حاصل شده است و تفصیل آن در مقاله جامعی در همایش «ایران و جنگ جهانی اول» (16 اردیبهشت 1394) ارائه خواهد شد.
    نکته قابل ذکر در باب سوابق پژوهشی این بحث آنکه کتاب «قحطی بزرگ» تألیف محمدقلی مجد بر پایه اسناد متقن و قابل استناد، به رشته تحریر درآمده اما جای اسناد داخلی در این نگاشته ارزشمند، خالی است و یادداشت حاضر و مقاله تفصیلی آن که مبتنی بر اسناد آرشیو مجلس شورای اسلامی است، در حکم تکمله‌ای بر آن، حائز اهمیت است.
    از جمله مسائل مهم این وقایع اجمالاً به موارد ذیل اشاره می‌شود:
    1) نقش حکام و خوانین که در برهه زمانی مورد نظر، غلات را از کشاورزان خریداری و احتکار می‌کردند و سپس به چند برابر قیمت به عثمانی و روسیه می‌فروختند.
    2) حضور اشرار که در میان عشایر و اقوام ناامنی ایجاد می کردند و عملاً قطاع الطریق مناطق به شمار می‌رفتند
    3) نبودِ مدیریت واحد و منسجم که حتی با وجود ایجاد اداره ارزاق که زیر نظر وزارت داخله اداره می‌شد اما عملکرد قابل قبولی نداشت.
    4) شرایط جوی و نزولات آسمانی که در برخی مناطق به سبب خشکسالی، سرمازدگی و سیل و... امکان دسترسی به آذوقه در آنها تقریباً وجود نداشت.
    5) ظلم مأموران نظامی و محلی که غلات را به زور از مردم گرفته و مصروف دام و احشام خود می‌کردند.پ. ن.. چند درصد از آنچه بر گذشتگانمان رفته را در حال حاضر شاهدیم ؟ مصرف بی رویه آب در بخش کشاورزی علی رقم عالم بودم مدیران منابع آب و آبخیز و نشستن و دست به کار نشدنشان . مصرف 80درصد منابع دخیره شده در زیر زمین از میلیاردها سال قبل در کمتر از 40 سال .کمترین میزان نزولا آسمانی وماندن طرح باروری ابرها در اتاقهای در بسته وگرم مسئولان .قطع بی رویه و ظالمانه درختان و جنگلها و پیشروی بیابان یا همان پدیده بیابانزایی و نبود مسئولین درد آشنا و  قص علیهذا ..باور کنیم که منابع آب در حال اتمام است .وبا این رویه آبی برای آیندگان نخواهد ماند لطفا جدی بگیریم
    مرتبط
    قهرطبیعت پس از قهر باطبیعت.
    باورکنید این دستهای یک مادر شهید است که برای کمتر خجالت کشیدن مسئولین دیروز و امروز از بردن نام فرزند شهیدش معذورم با این توضیح که  مربوط به استان مرکزی نمی باشد ولی ..
    • ۹۳/۱۲/۱۹
    • محمد ساعدی

    نظرات (۲)

    خشک سالی و هجوم ثروتمندان وتصاحب چشمه ها و کانالهای آب و و غارت اموال و هجوم بیگانگان و تهاجم شاهزادگان قجر وتازه بدوران رسیدگان پهلوی ملعون و حیق ومیلها و بذل وبخششها و خست ابرها ندادن اموال مردم به خودشان وواز عمدترین دلایل قحطی بزرگ بود واز جمعیت مثلا علما حتی یک نفر هم کم نشد تاریخ را بخوان عمدتا
  • طرفداران مهندس احمدی

  • معاونت خدمات شهری شهرداری ساوه:
    شهرداری ساوه با بسیج تمامی امکانات به استقبال مسافران نوروزی می رود
    ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    سلام علیکم
    با مطلب جدید به روز هستیم.

    4mostafa.blogfa.com


    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی