شهر خوبان

چو غلام آفتابم

هم از آفتاب گویم





دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
پیوندها

۷ مطلب در شهریور ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

وفای به عهد

  یالطیف

همراهان سلام با تبریک عید سعید غدیر به تمام شیعیان جهان وایران وشما خوبان عارضم که:

این پست رابه چند بخش تقسیم وتقدیم می کنم

بخش نخست : اینکه از قدیم الایام رسم براین بوده که خانواده های ایران وصلت فرخنده خودرا با ایام فرخنده به جشن بنشینند سنت نیکویی است وخداوند خیردهاد به کسانی که سنن نیکورا پاس می دارند .این ماه قمری و ایام نیکویش به خصوص اعیاد قربان وغدیر این فرصت را به زوجهای جوان داد تا جشن عروسی و جشن عقد خود رادر این ایام برگزار کنند وکردندو زهی سعادت .خداوند بزرگ را شاکریم که فرصت حضور در یک جشن عقد و چندجشن عروسی را نصیبمان کرد و برخورد فرض می دانم به تمام زوجهایی که

که زندگی مشترکشان را به جشن نشسته اند  شاد باش گفته وسعادت وسلامتی وثمره ی نیکو ازخداوند برایشان مسئلت نماییم  .

بخش ودوم : تودیع امام جمعه محترم مامونیه جناب حجت الاسلام علم الهدا وانتصاب جناب حجت الاسلام کریمی به امام جمعه مرکز شهرستان که برای جناب علم الهدا توفیق وسعادت وسلامت از خداوند بزرگ مسئلت می کنم وعرض خوش آمد بلند بالایی دارم برای حجت الاسلام جناب کریمی امام جمعه محترم شهرستان وآرزوی توفیق وسعادت سلامتی برای جناب ایشان .

وبخش سوم . بعد از برگزاری جشن قرانی گلهای فاطمی در سالن فرمانداری و چند شب شعر ازجمله شب شعر امام رضا (ع)در منزل جناب اقای صفری و..این بار شاهد مراسم زیبا ی شعر و موسیقی محلی در شهر پرندک بودیم اگر چه امسال توفیق حضور نداشتم و آنچه شنیدم از خوبی این جشن بود و لذت تماشای تصاویر زیبادر کانال اداره فخمیه فرهنگ وارشاد شهرستان خبرگزاریها و.بود.که ازجناب حاج احمدآقای جوانمرد رییس محترم اداره فخمیه فرهنگ وارشاد اسلامی   به سهم خود قدردان وسپاسمندم .

وبخش چهارم . با جناب دکتر روحانی رییس محترم بهداشت درمان وآموزش پزشکی سابق شهرستان

مکاتبه تلگرامی در گروه آلبوم زرندستان داشتم که ایشان ضمن خداحافظی شکوه های بسیاری از مدیران بهداشت استان داشتندئ که ازجمله آن می توانم به عدم جذب و نپرداختن حقوق چند ماهه و کم لطفیهای ونارواییهایی  که در این چند ساله بر ایشان روا داشته شده است کهدر فرصت مناسب به آن خواهم پرداخت  وبرای ایشان موفقیت وشادکامی وسربلندی آرزو می کنم وامید وارم با اخذ تخصص  ر سالهای آتی  شهرستان را فراموش نفرمایند

از تمام آنهایی که قبل از دکتر روحانی بیمارستان .اسیابک را دیده بودند و اکنون نیز می بینند وعلی رغم تمام آنچه بخشی ازآن به عرض رسید و بسیاری ناگفته ماند و درحال حاضر نیزکمبودهای فراوان این بیمارستان محسوس استدعا دارم که اعلام نظر بفرماییند که چه بود وچه شد

به این توضیح بسنده کنم که تمام ناملایمات به دکتر روحانی فقط برای بومی بودنش بود . اینکه ایشان مراسم تودیع داشتن یا نداشتن بیخبرم .با این وجود از تمام کسانی که از دکترروحانی حمایت کردن .از مدیران کنونی وسابق ازتمام نیکوکاران وخیران به سهم خودم وخانواده ام تشکر می کنم وبرای جناب کریمی  که از مدیران باسابقه در شبکه بهداشت شهرستان هستند واکنون جایگزین دکتر روحانی شدند سلامت و توفیق وسعادت آرزو مندم .

وبخش پنجم .توفیق  سعادت وسلامت برای تمام خادمین  و هدایت یافتن غیر خادمین در تمام حوزه هااز.فرهنگ واقتصاد وصنعت و بهداشت .تا امنیت و.. را از خداوند منان مسئلت دارم

آنچه گفتیم ذره ای از بسیار بود. بخاطر اطناب و طولانی شدن این پست پوزش خواهم ارادتمند محمدساعدی


  • محمد ساعدی
  • ۰
  • ۰

فقر را باید کشت...

یا لطیف

همراهان سلام

اکنون که برای نوشتن نشسته ام چیزی به اذان صبح نمانده حرفها و خبرهای زیادی داشته که آمده بودم بنویسم واز انبوه نظرات خصوصی و عمومی که تعدادی را تایید کردم وبخشی را نیز به اینده نزدیک موکول می کنم واز نظرات خصوصی رسیده هم استفاده خواهم کرد و سر فرصت ودر صورت بازشدن لینکهاو مطلع شدن. عزیزان همراه را نیز مطلع خواهم ساخت . تا همین جا بسنده کنم تا در اینده بسیار نزدیک به اتفاقات این هفته وهفته پیش شهرستان وشهر بپردازم ولازم می دانم از همراهی همه ی خوبانی که این چند روز برای خواندن مطلب جدید به ما سر زدن و... پوزش خواهی کنم واما

فقر.......


خنده برهر درد بی درمان دواست جز فقر و درباره علل و آثار آن و اینکه فقر چیست و چگونه می توان با آن مبارزه کرد حرف ها زده اند و شنیدیم و کتاب ها و مقاله ها نوشتند و خواندیم و فیلم هایی سینمایی و سریال و مستند و با کارها آمارها ساختند و دیدیم اما دراین میان باز بین آنچه که هست و آنچه که نباید باشد فاصله بسیار است.

در میان غرّش ناجوانمردانه‌ی شیطان‌صفتان با تحریم ها و خوش‌رقصی ظالمان با تهدید ها و ریاکاری مقدّس‌نمایان با حقوق های ناعادلانه ،آرام به کناری نشستن و تسبیح چرخاندن و دست روی دست گذاشتن یا دست به سینه ایستادن و نظاره‌گر بودن و فریاد این‌که چرا عدالت نیست سر دادن، هرگز انسانی نیست.

روزی را که انسان برای گسترش عدالت قدمی بر‌ندارد، نباید آن روز را در حساب ایام عمر خود به ‌شمارآورد.

فقراگر مرد بود دولتمردان گذشته و امروز او را می کشتند. اما واقعیت این است ، آنان که سیلی خورده ی فقر نیستند یا سکوت معنا داری دارند و یا خود را تبرئه می دانند و یا بهانه می آورند و می گویند زورمان به فقر نمی رسد یا توجیه می کنند اما کسانی هستند که بی انتظار تشکر و سپاس زیر بار گره گشایی از کارهای فقرا می روند گویی اینگونه می اندیشندکسی غیر از آنها نیست که با فقر مبارزه کند.امیرالمؤمنین علی علیه السلام چنین می فرماید: «ویرانی زمین، از تنگ دستی مردم زمین حاصل می شود»گویی حضرت، می خواهند به ما بگویند: سرزمین شما آباد نخواهد شد و ویرانه خواهد ماند تا زمانی که فقر در آن هست که فقر را باید کُشت و با کریمان کارها دشوار نیست.

همین آدم ها و گروه های نژاد برتری و تکفیری و تروریستی که تنها خود را شایسته زندگی می دانند و در جهان بسیارند که خیلی از آنها رفتند و آنهایی که هستند و آنهایی که می آیند و از منفورترین ها در کتاب تاریخ بشریت می شوند اگر فکر خود را عوض می کردند و بجای حمام خون به راه انداختن، فقر را هرجا می دیدند با او مبارزه می کردند و نه آدم های فقیر بی دفاع را بی شک فرصت آن را داشتند که از محبوب ترین ها باشند.

حکایت ما حکایت آن شخصی است که گرفتار فقر بود به دوست ثروتمندش گفت : اگر کسی مرا بکشد برایم چه می کنی؟

آن ثروتمند بعد از تعارفها و دور از جان های دوستانه گفت : خیالت راحت باشد که قاتل قصاص می شود و بهترین مراسم خاکسپاری با تمامی آداب و رسوم را برگزار می کنم و نیازهای پدر و مادرت و زن و فرزندانت را برطرف می کنم و فلان و بهمان می کنم اما صد حیف دیگر نیستی که ببینی.

شخص فقیر بدون تعارف گفت: پس کمکم کن تا از فقرنمیرم چون خرج آن خیلی کم تر است.

اکنون سزاوار است از خودمان بپرسیم که لبخند و تأسف خوردن به سبک سازمان مللی ها بس نیست!؟

آیا همانگونه که در مرگ ها و زلزله ها و سیل و آتش سوزی ها به تکاپو می افتیم و سرود چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضو ها را نماند قرار سر می دهیم وگوش فلک را کر می کنیم آیا آماده هستیم که برای از بین بردن فقر اقدامی و عملی داشته باشیم؟

  • محمد ساعدی
  • ۰
  • ۰

یالطیف


روز عرفه .روز رهایی از خود .و روز عارفان وعاشقان .خجسته باد......روز عرفه، روزی برای ارتباط بیشتر با خدا



امت اسلامی درحالی به یکی از بزرگترین اعیاد خود نزدیک می‌شود که قلوب جریحه‌دار شده مسلمانان جهان، شور و شوق عید را احساس نمی‌کند. وضعیت رقت بار کنونی در دنیای اسلام جائی برای شادی و شادمانی باقی نگذاشته است.
 
چنین روزهائی، قاعدتاً باید فرصتی برای نزدیک‌تر ساختن قلوب مسلمانان به یکدیگر و ایجاد محبت و دلگرمی در میان انبوه عظیم مومنین باشد ولی افسوس که امروزه دنیای اسلام از شرارت دشمنان و عناصر تفرقه‌افکن زجر می‌کشد و چشم‌انداز روشنی که روزهای بهتری را نوید دهد، وجود ندارد.
 
عید سعید قربان، در پایان گردهمائی عظیم مسلمانان در خانه کعبه و حرم امن الهی، فرصتی گرانسنگ و بی‌نظیر برای اعلام وحدت و همبستگی مسلمانان جهان اظهار دوستی و برادری و محبت در میان اقشار مختلف امت اسلامی است. براساس تعالیم ارزشمند شرع مطهر، این اعیاد بزرگ می‌توانند زمینه ساز اجماع مسلمین و تبدیل آنها به «ید واحده» علیه دشمنان اسلام باشند و مسلمانان را به غمخواران یکدیگر تبدیل نمایند. عید قربان از این بابت، ذخیره جاودانه‌ای برای تضمین عزت و کرامت روزافزون مسلمانان است که باید آنرا عید وحدت و یکپارچگی امت اسلامی شمرد، اما آیا عملکرد برخی سران کشورهای اسلامی، جائی برای ابراز خشنودی و شادمانی مسلمانان باقی گذاشته است؟
 
امروزه ضعیف‌ترین کسانی که ممکن بود در طول تاریخ بر مقدرات جهان اسلام حاکم باشند، روسای اکثر کشورهای اسلامی هستند و در عصر بیداری اسلامی و در عصر آگاهی و هوشمندی ملت‌های مسلمان شاهد حاکمیت عناصر حقیر و ذلت‌پذیری هستیم که انصافاً بایستی آنها را ننگ دنیای اسلام نامید و از همزمانی با دوران حاکمیت رسوای آنها احساس شرمساری نمود.
«عید اضحی» این بار در شرایطی برگزار می‌شود که میزبان حجاج، مسلمانان 3 کشور ایران، سوریه و یمن را از حضور در سرزمین وحی و اجرای مراسم حج محروم ساخت که مطابق کلام وحی، مستوجب عقوبتی سخت و دردناک است.
 
به راستی اگر فهرستی از شرایط حاکم بر امت اسلامی تهیه شود، بقایای شادی و دلگرمی امت اسلامی نیز به حزن و اندوهی روزافزون مبدل می‌شود، چرا که امروزه غاصبان سمت خادم الحرمین با درآمدهای نفتی و پول همین زائرین به تجهیز ماشین جنگی ائتلاف سعودی و سازماندهی تروریست‌های وحشی در یمن، سوریه، عراق، بحرین، لبنان، لیبی و حتی آفریقا پرداخته‌اند و ملت‌های مسلمان را به ستوه آورده‌اند.
 
آموزش و تجهیز تروریست‌های خون آشام، اشاعه و ترویج فرقه انحرافی وهابیت و معرفی کجروی‌های «محمد بن عبدالوهاب» به نام اسلام، مغازله با اشغالگران صهیونیست، اطاعت کورکورانه از دشمنان حربی اسلام و از اصلی‌ترین خیانت‌های مستمر این شجره خبیثه تلقی می‌شود که تمامی خیانت‌ها و جنایات خود را به نام اسلام و علیه مسلمانان جهان مرتکب می‌شوند.
 
جای تعجب است که اینهمه ظلم و جنایت و بی‌فرهنگی، اگرچه به وضوح قابل مشاهده و ردیابی است ولی با سکوت مرگبار مجامع اسلامی و بین‌المللی نیز همراه شده است.
آل سعود طی سال‌های اخیر وقاحت را از حد گذرانده و با اجرای جنگ‌های نیابتی به جنایاتی سرگرم است که به اعتراف عمروموسی دبیرکل سابق اتحادیه عرب، اگر اسرائیل یکهزار سال هم با اعراب می‌جنگید، نمی‌توانست این همه خسارت، ویرانی و قتل عام علیه کشورهای عرب وارد سازد.
 
خشم و خروش امت اسلامی علیه آل سعود صرفاً به خاطر جنایات و شرارت‌ها علیه کشورهای عربی و اسلامی نیست بلکه آنها حتی در سرزمین وحی نیز در اوج بی‌کفایتی عمل کردند و هفت هزار زائر ضیوف الرحمن در سرزمین منا در نهایت سختی و تشنگی جان باختند. دنیای اسلام باید یکپارچه در این مقوله موضع‌گیری کند و ضمن تلاش برای نجات حج از وضعیت غیرقابل قبول امروزی، برای کنار گذاشتن حکام بی‌لیاقت آل سعود، فکری نماید تا بلکه این روزهای تلخ و تاسف بار به پایان برسد و امت اسلامی از این وضعیت رقت‌انگیز رهائی یابد.

 این متن سرمقاله روزنامه اطلاعات است
  • محمد ساعدی
  • ۰
  • ۰

یالطیف

همراهان سلام

46 درصد کاربران تلگرام، ایرانی هستند!

کاریکاتور: تلگرام با ما چه کرد؟
  • محمد ساعدی
  • ۰
  • ۰

باریک تر زمو..

 یا لطیف

همراهان سلام

عارضم محضر مبارکتان که :این روزها واین شبها دیگر حال حوصله نوشتن ندارم . دستم نه به کیبورد می رود و نه حوصله لمس حروف گوشی را دارم .این حالت کمتر برای آدمهایی مثل من که حداقل روزی چند متن برای گروههای مختلف  می نوشتند و به اشتراک می گذاشتند حالت جالبی نیست . اگرچه این حالت درد ندارد ولی درد دارد .چطور ؟؟عرض میکنم !

مورد اولش این است که آنهایی که مثل من بودن وبادیدن یک ناهنجاری ولو کوچک در جامعه م اولین کارشان نکته برداری و .بعد نشستن روی صندلی مقابل دستگاه وتایپ جزئیات بود .ویا عکس گرفتن  وضبط تصاویر از سوژهای که جان میدادن برای   همان کاری که در بالا عرض کردم را به شیوه دیگر در اختیار مرورگران قرار دهند . با این وجود .اینروزها اصلا حالم خوش نیست. موضوع ازآنجا ناشی شد که یکدستگاه خودروشاسی بلند

ازآن قیمت بالاها که چند جوان با لباسهای برند و خوش رنگ مقابل پارک شکوفه درست روبروی بانک سپه  ایستاده ودر حال تناول موز بودن ومن در حال خرید میوه که ناگهان !! درست جلو چشم من. مقدار زیادی پوست موز و ..از شیشه های پایین کشیده شده سمت شاگرد همین ماشین قهوه ای گران قیمت به بیرون پرتاب شد و من  هم از ماشین وهم از کپه ی زباله های بیرون ریخته شده عکس گرفتم !!.ودرذهنم چندمتن مینی مالی تا رسیدن به خانه مرورکردم  وبهترینش را به خاطر سپردم . .وقتی رسیدم و گوشی را آماده تایپ شد!!.یکی از اعضای فعال گروه زرندستان تصویری از تصادف یک دستگاه پراید بایک دستگاه سوزوکی را.بازنشر کرده بود وچند متن انتقادی هم زیر تصویر به اشتراک گذاشته شده بود. تصویر پر از زخم وپر از درد .داغ .وپر از خون و پراز غم بود .از دیدن تصویر خیس عرق شدم .آنگار تب کردم .قلبم به شدت سنگین شد.  کلا همه چیزرا فراموش کردم درد همه ی وجودم را پر کرده بود. تصویر دردناکی بود. خیلی درد ناک. اینکه صاحب عکس به خون تپیده را حتما فرزندانی هست و حتما پدری و مادری وخواهری برادری ..که الان بی خبرند و تا ساعاتی دیگر صدای ضجه هایشان گوش فلک را کر خواهد کرد به شدت قلبم را می فشرد .درد جامعه همگانی است چه فرقی می کند. بگذریم با خودم فکر کردم آیا این تصاویر را مدیرکل راههای استان مرکزی می بیند؟ رییس اداره راه چطور ؟واز همه مهمتر وزیر محترم راه؟ .تازه این یک موردش بود مورد دیگریددددر جاده ای دیگر هم بود که پرایدی با برخورد به گارد ریل دو نیم شده بود.

.اصلا مانده ام چه بنویسم!!!!جز اینکه  دست به دامن رانندگان بشوم  چاره اینیست ..جزاین دیگر راهی نمانده .دست به دامنشان بشوم والتماس کنم  و التماس کنم  که محض رضای خدا احتیاط کنید . درست است جاده خشکرود اکنون  برای عرضه میوه و صیفی جات در پیک ترافیک قرار دارد و علاوه بر باریکی فاقد شانه خاکی هم  هست و در سه راهی های پروین آبادحسین آباد و باغکهای دست چپ به سمت خشکرود محلی برای توقف پیش بینی نشده وپارکینگی در نظر گرفته نشده .این مسئله به حادثه خیزی این جاده کمک شایانی کرده  و اگر همتی نشود می کند با این وجود شما احتیاط کنید مراقب جان خود ودیگران باشید.انگار کنید که قرار نیست کاری صورت بپذیرد و اراکیون راضی به دادن اعتبارات به شهرستان ما نیستند .. دلیلی ندارد احتیاط را در سرلوحه تمام کارهایمان به خصوص هنگام رانندگی قرار ندهیم .لطفا مراقب خودتان باشید . چه اراک اعتبارات را در خودش بلوکه کند و هیچکس را ککی نگزد و چه هیچ اعتباری به شهرستان ما نرسد ..

. عزیزان راننده .چه درراههای پر خطر و حادثه خیز استان مرکزی رانندگی می کنید و چه درآزاد راهها و اتوبانهای قم و آذربایجان غربی وشرقی . چه مدیران دلسوز باشند چه بی تفاوت و کم لطف شما مراقب خودتان باشید..

باقی بقا عزتتان مستدام .درود برشما

مرتبط هم در یک جاده حادثه خیز رخ داد؛


  • محمد ساعدی
  • ۰
  • ۰
  • محمد ساعدی
  • ۰
  • ۰
یا لطیف

همراهان سلام
از اینکه مدتی است که دیر به دیر خدمت می رسم گذشته از کم سعادتی . فعالیت در چند گروه تلگرامی است که سعی می کردم و می کنم که
انچه گفتی است با ادبیات خاص خودم که عمدتا نیاز به ویرایش نیز داشتند ودارند قلمی کنم .  . از جمله  گروهها یی که حقیر فعالیت بیشتری داشتم گروه شهریاران بود  .با سابقه ای به عمر تلگرام که در زمینه اجتماعی سیاسی وفرهنگی با اولویت شهرستان فعالیت می کرد..و نزدیک به چهارصد عضو داشت. منها دوسه نفر جمله اعضائ محترم این گروه  با پروفایلی مشخص فعال بودند.شاکله این گروه  از کسبه محترم تا مهندسین و پزشکان .و.. بودند و گروه دیگر با نام شهر خوبان با همین شاکله و  با همین هدف وشاید هم کمی فراتر که اجل مهلتش نداد به شهریاران پیوست!!! .خیلی اذیتتان نکنم هردو گروه تعطیل شدند! .اینکه چه شد  کار به تعطیلی کشیده شد فرصت دیگری می طلبد .واما گروههایی که در آنها فعالم:
 گروه هنرنامه: با موضوع هنر در تمام زمینه ها
گروه  زرند :.فرهنگی احتماعی سیاسی .
گروه زرندستان  سیاسی .فرهنگی .هنری . و  پیگیری مسایل ومشکلات شهر و شهرستان این گروه ازاولین گروههایی بود  که با وایبر شروع شد و با تلگرام ادامه می دهد  گروه سنتکده شعر موسیقی   از گروه  بسیار عالی  عزیزان ساوجی .
گروه زر ساوه و ..  و گروهایی با موضوعیت شعر آیننی با مدبریت استاد موسوی و ..
.به عزیزانی که سولات حقوقی دارند در تمام زمینه پیشنهاد می کنم  حتما به کانال جناب  استاد سرخیل ویا وبلاگ ایشان با سرچ کلمه محضر شماره یک اسناد رسمی ساوه  مراجعه فرمایند . همچنین از تمام عزیزان که عکس و سند ابا اجدادی مربوط به خطه زرند را دارند و مایل به اشتراک گذاریند گروه وزین آلبوم زرندستان را پیشنهاد می دهم .عزتتان مستدام واما ...
ااا
المپیک ریو هم به تاریخ پیوست .اینکه من هم مثل بسیاری از مردم با کیانوش رستمی وزنه زدم و خندیدم وبا مرادی شریک شادی بودم .همراه با پدرکیمیای ورزش بانوان ایران  شادی کردم وبیشتر از بهداد اشک ریختم و با همه کشتی گیران در شکستها و پپروزیهاشان شریک بودم  ضربه شدم ضربه کردم  فتیله پیچ شدم وکردم .اشک  از غم وشادی از چشمانم جاری شد.هم پا ی بنای کشتی فرنگی استاد  بنا گریه کردم..با رسول خادم غصه خوردم وبا  والیبالیستها دفاع کردم و آبشار زدم و بادوچرخه سوران اصلا ارتباط بر قرار نکردم و با حدادی ناموفق بودم و در تیراندازی هم که اصلا خوب نبودم . با رسول خادم عزیز همراهم و در کنار او مسولین بالادست ورزش وکمیته ملی المپیک را به نقد می کشم
 با همه اینها و خیلی بیشتر از اینها به  رییس فدراسیون تکواندو  نقد دارم. اساسی. چون تمام جزییات کنار گذاشتن جناب مهماندوست و توصیه وسفارشات جناب افشار زاده به عنوان ریس کمیته ملی المپیک آن زمان  را فوت آبم .نقد دارم اساسی . که اگر جناب ایشان  در هاله ی هاله نبود .!!! در کجای ورزش این کشور می توانست باشد ؟؟؟؟مثل جناب علی آبادی و جناب سعیدلو وسایر عالی جنابان ورزش ؟؟
با آروززی توفیق بیشتر برای ورزشکاران کشور در تمام عرصه های ورزش داخلی و خارجی بخصوص . به امید موفقیت وزرشکاران پارا المپیک  که ظرف روزهای آینده افتتاحیه اش را هرگز نمی توانیم درست و درمان ببینیم!!!
 وبه امید قهرمانی تیم سرخ پوش پایتخت پرسپولیس همییشه قهرمان و تیم فوتسال شهرداری ساوه .
راستی ما بعد از شکست اجازه داریم گریه کنیم .بخندیم. دادبزنیم .ولی فرهنگ ناب ایرانیت ومرام پهلوانیمان اجازه فحاشی وبه کاربردن الفاظ رکیک را به هیچ وجه من الوجهی نمی دهد .امیدوارم که دیگر شاهد شنیدن و دیدن چنین الفاظ  ناشایستی نباشیم . واگر جریده ای اقدام به چاپ کلمه و جمله و عکس وکاریکاتوری .مخصوصا این دشنام تازی تازه مد شده که اولش .دال. دارد کرد با نخریدن تنبیه اش کنیم
باقی بقا ..عزت ملت ایران مستدام

  • محمد ساعدی