شهر خوبان

چو غلام آفتابم

هم از آفتاب گویم





دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
پیوندها

۱۳ مطلب در فروردين ۱۳۹۴ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

یا لطیف

تصویر ذیل از ایسنا انتخاب شده ولی این درد مشترک همه جاست داستان تصویر چیز دیگریست که علاقمندان می توانند پیگیری کند .ولی سر کوچه ما و سر کوچه هر کسی در هرجایی و هر شهری چنین تصاویر مهوعی وجود دارد و خاص مکان و زمان نیست . وباز هم پیشنهاد :من می خواهم از خودم شروع کنم به یاری خدا

ماه رجب است ماه رحمت و برکت و مغفرت واین رحمت فقط با طهارت ممکن است و با زیبایی اوج می گیرد همشهری عزیز من وشما هم در برابر زیبایی شهر مسئولیم ...

واقعاً باید از خودمان شروع کنیم:::

می‌‏توانیم باری از دوش شهر برداریم...اگر بخواهیم!!!



این مطلب تحت عنوان( رحمت بر پدر و مادر کسی که...)به اشتراک گذاشته شده


ودر اخر




  • محمد ساعدی
  • ۰
  • ۰

یکی از وب‌سایت‌های دولتی وابسته به دربار آل سعود در اقدامی تامل برانگیز با انتشار کاریکاتوری، به ملت ایران توهین کرد.
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، شبکه العالم، وب سایت نشریه دولتی "الریاض" در این کاریکاتور که روز یکشنبه 23 فروردین ماه 1394 منتشر شده، ملت بزرگ ایران به صورتی توهین آمیز و در شمایل انسان‌های بدوی و اولیه نمایش داده است.

این نشریه در اقدامی غیرحرفه ای، پس از انتشار کاریکاتورهایی در توهین به امام راحل (ره)، مقام معظم رهبری و دبیرکل حزب‌الله لبنان در روزهای اخیر، سرانجام گستاخانه تمام ملت ایران را مورد توهین قرار داد.

پ    پیشنهادات برای مطالعه::«موج توهین های قومی و نژادی تا کجا می رود؟» گزارش شفقنا از واکنش های نژادپرستانه به حادثه جده

جنگ سایبری همزمان با تجاوز عربستان به یمن..lمهم.

گفت وگوی شفقنا با یک قرآن پژوه درباره پیشگیری از رواج فحش و..

عربستان قادر نیست از این مهلکه نجات پیدا کند

چگونه خویشتن را مهار کنیم؟ یادداشتی از دکتر خسرو تاش

بشار اسد: وهابیت اساس تروریسم در جهان است
اصل تماس با دشمن عیب ندارد: شرح ملاقات‌های‌ آیت‌الله بهشتی با...
  وقتی هدف «جریمه» است و پلیس، «راهنمایی» را فراموش کرده!  ,
ویژه نامه شهرستان:

مدیران پروازی؛ بلای جان زرندیه!
مازاد درآمدهای استان مرکزی

‌بناهای تاریخی ساوه در معرض نابودی‌
 
عکس/ طرح پیشنهادی برای پرچم جدید آل سعود !  توضیح  از تایید پیامهایی که بوی انتخابات بدهد معذورم   تایید نشدن پیامها به همین علت بوده از ارسال پیامهای تکراری و  کپی از جراید جدا خود داری فرمایید مگر با ذکر  نشانی دقیق  از ارتباط صمیمانه همه بزرگواران  سپاسگزارم .انتقادات را همچنان با جان دل پذیرایم  و هیچ عهد اخوتی با احدی از احاد جامعه نبسته ام .وشهر خوبان یک وبلاگ برای نوشتن  دردها و مشکلاتی است که حس می کنم وبه هیچ حزب و گروه سیاسی وابستگی  نداشته وندارم و مشوق خوبهایم .همین خدا حفظتان کند

  • محمد ساعدی
  • ۰
  • ۰

یا لطیف

چند خبر از ویژه نامه تابناک استان مرکزی را برای این پست در نظر می گیرم با این توضیح که واقعا دلم میخواست حرکتی انجام می شد که ما هم  از مسئولین بزرگوارمان تشکر می کردیم ودر ابتدای سال جدید هم از اتفاقات خوب و از افتتاحات و هم از شدن ها می نوشتیم گل می گفتیم وگل می شنیدیم

اخبار مربوط به زرندیه را که دنبال می کنیم این مطالب چشمها را نوازش می دهد

زرندیه، منشأ گرد و خاک تهران!وبدنبال آن.

به گزارش ایسنا، پرویز رضازاده؛ مشاور پیش‌بینی سازمان هواشناسی در خصوص بروز پدیده گرد و غبار در استان تهران، تصریح کرد:‌ استان‌های تهران، البرز، قزوین، قم و شمال استان مرکزی به دلیل عدم وجود پوشش گیاهی و اقلیم نیمه‌کویری، منشاء بروز گرد و خاک شدید در ساعات پایانی امروز هستند.
چندی پیش نیز پایگاه خبری {زرنا} در مقاله ای با عنوان {«نابودی غیر طبیعی! منابع طبیعی...»} به بررسی منشأ بیابان زایی در منطقه زرندیه پرداخت. وبعد {آنچه یافت می نشود آنم آرزوست...(3).}که به تاخیر مکرر در تکمیل بیمارستان امام رضا علیه السلام شهرستان و چرایی مکان یابی این پروژه عظیم اشاره داردو ؟! وبازهم مجلس و انتخابات..
استعفای فرماندار اسلامشهر؛
امراله حقیقی؛ کاندیدای احتمالی انتخابات مجلس در ساوه زرندیه؟! استعفای کریمی؛ برای حضور در انتخابات مجلس؟! با این توضیح که  اقای کریمی در شغل شریف بخشداری شهر بوستان از توابع تهران بودند همچنین جناب هدایتی فرماندار سابقه زرندیه که ...بگذریم و این در حالی است که بنا به دلایل نامعلوم خبری از انتصاب استاندار استان مرکزی نیست و ما مانده ایم مگر در مجلس چه می گذرد که این عزیزان برای خدمت به مردم مظلوم و محروم زرندیه و البته ساوه متمدن سینه چاک می کنند واین خبر را هم دنبال کنیدلطفا{ استان مرکزی در هفته‌ای که گذشت } واگر خبری از زرندیه خواندید به این حقر هم حالی کنید .ما همچنان دچار روز مرگیهای مدیریت شهرستان هستیم ودست وپا می زنیم و از خدا می خواهم که صعه صدر به من بدهد تا دست به قلم نبرم تا تمام انچه را می دانم روی دایره مجازی بریزم ..که هرچه بادا باد...ولی باز می خوانم که
{تشییع پیکر مطهر شهید مرزبانی در شهرستان خنداب از استان مرکزی} وشرمگینانه سر به زیر می افکنم اشکی وسلامی و فاتحه ای و عرض ادبی و شیطان را لعنت می کنم وبا چند صلوات آرام می شوم  وباز می خوانم..

ا{علام برنامه های بنیاد فرهنگی صبح قریب در ساوه و زرندیه }و دعا می کنم واز خدا می خواهم تا اوضاع این شهرستان که همچنان طبق فرموده جناب کردی در اولین روز های انتصابش در تاریکی بعد از ساوه وپرند است واز لفظ   وقتی وارد شهرستان زرندیه می شوی انگار وارد جهنم می شوی هم اصلا استفاده نمی کنم 1چون خبر دارم معاون برنامه ریزی استان حاضر است نیمه ای ازاضافه درآمد استان را به استانهای همسایه کمترتوسعه یافته مثل لرستان یا اصفهان یا قزوین بدهد وتا به شهرستان مظلوم زرندیه ندسدو این عین بی انصافی است و ادامه دارد

پ ن 1 برروی جملات داخل گیومه {}کلیک کنید اصل خبر باز می شود

و1 از فرموده های جناب مهندس کردی فرماندار محترم شهرستان زرندیه در مسجد علی بن ابیطالب نقل به مضمون

پسشنهادات برای مطالعه:راهکار ما برای عبور از "20 سال خشکسالی" چیست؟

30 ویژگی سیاست خارجی کارآمد
ادبیات عمومی کشور: توسعه محور یا شعاری؟ / عقلا وارد صحنه شوند، آینده در خطر است
پینوشت 2
ما آنقدر قدر دانیم که با نصب یک چراغ راهنما تمام قد قدر دانی میکنیم با تشکر از جناب نیکبخش در چه خبر از زرندیه

  • محمد ساعدی
  • ۰
  • ۰
یا لطیف

 مقام معظم رهبری امسال را سال  دولت ملت همدلی و هم زبانی نام نهادند و   ما منتظریم تحقق این شعار مهم واساسی را در سال پیش رو ببینیم بدون تعارف عرض کنم که ما شاهد تحقق هیچکدام از شعائری  که بعنوان نقشه راه  برای آینده یک ساله کشوربوده در استان نبوده ایم نه در بحث حمایت از تولید ملی روسفید شدیم ونه در مدیریت جهادی کاری کردیم ونه .. وبرای ادعای خود هزار شاهد ودلیل دارم. چه در مباحث خورد و چه در مباحث کلان هیچ شعاری محقق نشد که نشد انگار رفته بودیم برای خودمان .وقتی  پایگاه خبری محلی را مطالعه می کنیم پر است از زمین ماندنها کم توجه ایها نشدن ها .نمی خواهم واردتکرار مکررات شوم که همه کم بیش آگاهند .جایگاه مدیریت جهادی در پروژهایی که رفته رفته به آثار باستانی تبدیل می شوند کجاست ؟چه تعریفی از فرهنگ اقتصاد مقاومتی و. که به عنوان نقشه یکساله بوده داشتیم ؟ که اوضاع فرهنگی همانی بوده که هست ؟کدام بودجه برای تحقق شعار سال به مسایل فرهنگی اختصاص یافت؟ و اوضاع با سال قبل ازشعار چه تفاوتی پیدا  کرد؟  وامسال قرار است چه کنیم اینگونه که پیداست باید ماردونا را ول کنیم وغضنفرها را چهار چشمی بپاییم که گل به خودیها از مرز انگشتان دستهای مفتش شش انگشتی هم بیشتر  نشود  در مطلب بعد خواهم پرداخت با سند

دولت، ملت، هم دلی و هم زبانی” از دیدگاه امام علی علیه السلام

با
آثار همدلی و هم‌زبانی در نهج البلاغه/ توصیه های امام علی ـ علیه السلام ـ بر همدلی و وحدت
نگاهی اجمالی به اهمیت همدلی و هم زبانی از منظر علی(ع) در نهج البلاغه و جایگاه آن در هندسه موفقیت و شکست نظامهای اجتماعی:

از جمله مظاهر اصلی همدلی، همدلی بین نظام سیاسی و مردم است. علی(ع) در خطبه ۲۱۶، شناخت و اداء حق و تکلیف متقابل حکومت و مردم را موجب الفت و همدلی و به هم پیوستگی این دو (نِظَاماً لِأُلْفَتِهِمْ)می دانند و بیان می دارند در سایه عمل به وظایف متقابل، حق در میان آنها عزت یابد، پایه‏ هاى دینشان استوارى گیرد، نشانه‏ هاى عدالت برپا گردد، سنت هاى پیامبر (ص) در مسیر خود افتد و اجرا گردد، روزگار برای زندگی به صلاح آید، امید به بقاى دولت قوت گیرد و دشمنان مأیوس گردند.آنگاه می فرمایند اگر این همدلی درسایه عمل به وظایف متقابل رخ ندهد میان آنها اختلاف کلمه پدید آید، نشانه‏ هاى جور پدیدار آید،تباهکارى در دین بسیار شود، عمل به سنتها متروک ماند و به هوا و هوس کار کنند، احکام اجرا نگردد، دردها و بیماری هاى مردم افزون شود، کس از پایمال شدن حق بزرگ و رواج امور باطل بیمى به دل راه ندهد، در این هنگام نیکان به خوارى افتند، بدان عزت یابند و بازخواست هاى خداوند از بندگان بسیار گردد.

علی (ع) در ادامه خطبه، راه تحقق جامعه همدل را درک متقابل وظایف، خیرخواهی و نصیحت(التناصح)، یاری رسانی نیکو(حسن التعاون) و امر به معروف و نهی از منکر(مَقَالَهٍ بِحَقٍّ أَوْ مَشُورَهٍ بِعَدْلٍ ) دانسته و می فرمایند:

پس بر شماست که در چنین زمانى به یکدیگر اندرز دهید و یکدیگر را نیکو یارى دهید. هیچ کس نمى‏تواند حق طاعت خداوند را آنسان، که سزاى اوست،به جاى آورد، هر چند، هم که در به دست آوردن خشنودى او آزمند بود و بسیار بکوشد. از حقوق واجب خداوند بر بندگان این است که یکدیگر را به مقدار توان اندرز دهند و حق را در میان خود برپاى دارند و در این کار به یکدیگر یارى رسانند. و کسى نیست که در گزاردن حق از یارى خدا بى‏ نیاز باشد، هر چند، منزلت وى در حق بزرگتر بود یا فضیلتش در دین بیش از دیگران باشد. آدمى هر چند، خرد و بى‏مقدار باشد و در دیده‏ها بی ارج آید، مى‏تواند که دیگران را بر حق یارى دهد یا از دیگران یارى خواهد.
پی نوشت 1 :
  برای دوری از اطناب در بخش دوم به سخنان یکی از نمایندگان محترم مجلس که در طیف مخالفان دولت تا کید می کنم مخالفان نه منتقدان دولت قرار دارد  خواهم پرداخت .
 پ .ن  2 این مطلب از خبرگزاری جهان نیوز انتخاب شده با کمی تلخیص و ایجاز و با تشکر از نویسنده

http://jahannews.com/vdccs0q042bqsm8.ala2.html

پ ن 3
:
از جمله خطب بسیار مهمی که در نهج البلاغه وجود دارد خطبه قاصعه است. واژه قاصعه از ق ص ع به معنای فرو دادن آب و برطرف کردن عطش، نشخوار کردن، کوچک شمردن و خوار کردن آمده است. شارحان نهج البلاغه وجوه تسمیه گوناگونی برای این خطبه و موصوف شدن آن به قاصعه ذکر کرده اند که برگرفته از معانی لغوی آن است؛ از جمله این که حضرت علی علیه السلام این سخنان را سوار بر شترش که در حال نشخوار کردن بوده، ایراد کرده است.

 در این رابطه بخوانید 

قرآن، میزان کمک به دیگران را چه مقدار مى‏ داند؟

از ناسیونالیسم به ورطه شووینیسم و نژاد پرستی نیفتیم

بدترین وضعیت آبی در تاریخ هزاران ساله ایران

  • محمد ساعدی
  • ۰
  • ۰

بسم الله الرحمن الرحیم

ملت و مردم ایران امروز در همسبتگی با دو نوجوان عزیز ایران که مورد اهانت شرطه‌های سعودی قرار گرفتند در مقابل سفارت دائمی عربستان حاضر شدند تا پیام خود را به گوش مسئولین نظام و وزارت امور خارجه برسانند.

خواستار تعطیلی سفارت داعشی و اخراج کاردار عربستان تا 48 ساعت آینده و خروج او از کشور آغاز تجمع مقابل سفارت عربستانهستیم. در غیر این صورت این تجمع تا تسخیر سفارت صهیونیستی و داعشی عربستان ادامه خواهد داشت.

 با تشکر از چند عزیز بزرگوار   که حقیر را مورد لطف قراردادند و نکات بسیار مهم وحایز اهمیتی را در پیام خصوص ارسال فرمودند و با تشکر از نامهای مجازی .ناشناس. آقا زاده .تنها. رسولی. خبرنگار آزاد که با قلمی شیوا ویاداشتهای فاخر با عث دلگرمی خودم وخوانندگان وب شهرخوبان شده اند و ان شا ءالله می شوندوامید وارم این عنایت همیشه شامل این وب شود و ممنون از راهنمایی  نام مجازی داداش برادر و..خدا حفظتان کند

چند روزیست خبر «تعرض دو مامور فرودگاه جده به دو نوجوان عمره‌گزار ایرانی» در سطح گسترده‌ای منتشر شده که علاوه بر واکنش‌های رسمی، واکنش‌های زیادی را در سطح شبکه‌های اجتماعی و محافل غیررسمی در پی داشته است.

به گزارش شفقنا، حسام‌الدین قاموس مقدم، خبرنگار و کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم‌شناسی با این مقدمه در ایسنا نوشت: در لزوم واکنش جدی به این اقدام مجرمانه و پیگیری‌های قانونی، هیچ تردیدی وجود ندارد اما حواشی این ماجرا و نحوه مواجهه ما با این موضوع دربردارنده نکات مهمی است:

1. این ماجرا نیز مانند صدها ماجرای کاملا جدی در کشور ما به سرعت رنگ طنز و هجو و جوک به خود گرفت؛ جوک‌هایی که مضمون آنها کاملا مشخص است و جز خندیدن لحظه‌ای، هیچ دستاورد دیگری ندارد. سازندگان این جوک‌ها و انتشاردهندگان آن از این موضوع غافلند که بدون شک، این مطالب هجو به رویت خود این دو نوجوان بی‌گناه یا بستگان و والدین آنها نیز می‌رسد. اگر لحظه‌ای خود را جای این افراد قرار دهیم، می‌بینیم که درد و رنج ما اسباب خنده و شادی هموطنانمان شده است. آیا جوک‌ها و خنده‌های ما در چنین وضعیتی، کمکی به قربانیان این حادثه یا خانواده‌های آنان می‌کند یا آلام آنان را افزایش می‌دهد؟

2. فارغ از لزوم پیگیری جدی این ماجرا نباید از یاد ببریم که رویکرد دین مبین اسلام پیرامون جرایم منافی عفت، یک رویکرد کاملا کتمانی است. این رویکرد به دو جهت بسیار صحیح، عقلانی و منطقی به نظر می‌رسد؛ اولا با اتخاذ این رویکرد، آبروی اطراف قضیه و به‌ویژه قربانیان، حفظ می‌شود و ثانیا باز کردن ماجرا و پرداختن به آن در سطح عام و رسانه‌ای به نوعی اشاعه منکر به شمار می‌آید. در قضیه اخیر، همه ما دست به دست هم دادیم تا در مقابل این رویکرد کتمانی بایستیم و بالاتر از شرع و قانون، دچار هیجاناتی بشویم تا جایی که حتی شایعه خودکشی یکی از این دو نوجوان نیز منتشر شد که البته خوشبختانه این خبر تایید نشد. اما هیچ بعید نیست که با ادامه واکنش‌های غیرمنطقی ما چنین اتفاقی رخ دهد. باید متوجه این موضوع باشیم که با پرداختن بیش از حد به این داستان، داریم به این دو نوجوان ایرانی برچسب «مفعول بودن» می‌زنیم و بعد از تمام شدن دلسوزی‌های بعضا ظاهری و متاسفانه قهقهه‌هایمان، این دو نوجوان هستند که با برچسب‌های هجوآلود ما باید به زندگی خود ادامه دهند

3. در جریان این ماجرا، یک نکته آزاردهنده دیگر هم وجود دارد. آن هم اینکه بسیاری از ما، چنین اقدام مجرمانه‌ای را مستمسکی برای تحقیر یک قومیت قرار داده‌ایم. حجم پیام‌های ضد عربی در شبکه‌های اجتماعی رو به گسترش است؛ غافل از اینکه فقط به اتباع عربستان سعودی یا کشورهای حاشیه خلیج فارس «عرب» نمی‌گویند، بلکه در سرزمین ما به‌ویژه در استان خوزستان و خطه جنوب هم اعراب زیادی زندگی می‌کنند که هموطن ما هستند و ما قلبا به آنها ارادت داریم و علاقه‌مندیم. علاوه بر این، پیامبر و ائمه اطهار نیز همگی عرب بوده‌اند و جمعیت زیادی از سادات شریف نیز در همین مرز و بوم زندگی می‌کنند که از سلاله پاک نبی اکرم (ص) هستند و به نوعی ریشه‌های عربی دارند. آیا عمل دو جاهل از یک قوم بزرگ را باید به پای تمام آن قوم نوشت و با سوءاستفاده از رنجی که بر دو هموطن ما رفته است، کاری کنیم که بخش زیادی از هموطنان ما، بزرگان دینی ما و افرادی از این قوم که در سراسر جهان زندگی می‌کنند و قطعا انسان‌های شریفی هستند، مورد اهانت قرار گیرند؟

4. برخی دیگر از ما، چنین حادثه‌ای را دستاویزی برای تاختن به باورهای دینی نظیر زیارت بیت‌الله الحرام قرار داده‌ایم. نباید فراموش کنیم که بیست و اندی سال قبل، کشتار فجیعی در حرم امن الهی از سوی آل سعود رخ داد که جمع زیادی از هموطنان ما کشته شدند و آن روز در تقویم رسمی کشور به عنوان «جمعه خونین» ثبت شد. اگر قرار بود با منطق امروزمان با آن حادثه مواجه شویم، امروز دیگر نامی از کعبه و مکه و مدینه و حج و عمره نباید در مملکت ما برده می‌شد. در حالی که باز هم باید یادآوری کرد که اقدام دو مجرم، ربطی به مکه و خدا و پیغمبر ندارد و واکنش به تعرض به دو ایرانی نباید خود موجب تعرض به باورهای دینی شود. البته این امر، متفاوت از تصمیمات مسئولان برای لغو احتمالی سفرهای عمره است که در واقع بخشی از واکنش رسمی ایران به شمار می‌آید.

با توجه به این چهار نکته، بهتر است واکنش‌ها و رفتار خود را در برابر اتفاقاتی نظیر این حادثه تلخ، مدیریت کنیم و یادمان باشد که اثبات ایرانی بودن و جاری بودن خون ایرانی در رگ‌های ما یا افتخاراتی از این دست، با انتشار و بازانتشار مطالبی کاملا خلاف فرهنگ و تمدن بزرگ ایران به دست نمی‌آید؛ بلکه این منطق، ادب و عقل ایرانی است که هویت ایرانی ما را استوار می‌سازد.

از سوی دیگر، با توجه به تحولات اخیر سیاسی در یمن و با توجه به روابط ایران و عربستان در ایام اخیر، لازم است احتمال سیاسی بودن حادثه فرودگاه جده را هم دور از ذهن ندانیم و ضمن ابراز احساسات پاک ملی خود، تلاش کنیم که بازیگر صحنه‌گردانی‌های سیاسی نشویم. بر همین مبنا شایسته است که با دوراندیشی و هوشمندی، به واکنش‌های مراجع معظم تقلید و ائمه محترم جمعه و همچنین اقدامات رسمی وزارت امور خارجه، سازمان حج و زیارت و مجلس شورای اسلامی اعتماد کنیم تا این مساله از مجاری قانونی خود مورد پیگیری قرار گیرد پی نوشت
ضمن پوزش از خوانندگان به اطلاع می رسانم کل موضوعی که از نظر گذراندید در نظری خصوصی ارسال گردیذه بود چون قویتر و رساتر از نوشته خود یافتم در صفحه اصلی قرار دادم واز آنجاییکه نام نویسنده نامشخص بود وناشناس فراموش کردم که در انتها از ایشان تشکر نمایم ظاهرا این دوستمان از ایسنا استفاده کرده بود واین حقیر ترجیح می دهم که نوشته هایم توسط خوانندگانم ویراست شود تا اثری را کپی نماییم و در صورتت استفاده از نوشته های دیگران حتما نام منبع را خواهم نوشت. بدینوسیله از نویسنده مقاله و تمام خوانندگان پوزش می طلبم و طلب حلالیت دارم واز بزرگواری که مطلعم کرد نیز بسیار ممنونم متاسفانه نام نویسنده را در ایسنا نیافتم
وبعد از سرچ دادن وجستجو در شفغنا یافتم که دقیق و کامل قرار دادم
  • محمد ساعدی
  • ۱
  • ۰

    یا لطیف

    روز مادر  بر تمام مادران دیروز امروز تا تمام فرداها گرامی باد

  • محمد ساعدی
  • ۰
  • ۰

یالطیف

به همین سختی و به همین درماندگی ..حاج محسن ساعدی پسر

عموی نازنین ما وکاسب محترم ومعتبر شهر در اثر سانحه رانندگی در

جاده قدیم تهران ساوه جان به جان آفرین تسلیم کرد . اگر خاطرتان

باشد دوسال پیش همسر و برادر همسرش را نیز در حادثه مشابه از

دست داده بود

پی نوشت :ضجه های دخترش آسمان را به زمین می دوخت ..به

همین سختی

خدایا .....

  • محمد ساعدی
  • ۰
  • ۰
آثار همدلی و هم‌زبانی در نهج البلاغه/ توصیه های امام علی ـ علیه السلام ـ بر همدلی و وحدتدولت، ملت، هم دلی و هم زبانی”
 
یا لطیف
نگاهی اجمالی به اهمیت همدلی و هم زبانی از منظر علی(ع) در نهج البلاغه و جایگاه آن در هندسه موفقیت و شکست نظامهای اجتماعی:
از جمله خطب بسیار مهمی که در نهج البلاغه وجود دارد خطبه قاصعه است. واژه قاصعه از ق ص ع به معنای فرو دادن آب و برطرف کردن عطش، نشخوار کردن، کوچک شمردن و خوار کردن آمده است. شارحان نهج البلاغه وجوه تسمیه گوناگونی برای این خطبه و موصوف شدن آن به قاصعه ذکر کرده اند که برگرفته از معانی لغوی آن است؛ از جمله این که حضرت علی علیه السلام این سخنان را سوار بر شترش که در حال نشخوار کردن بوده، ایراد کرده است.

از جمله مظاهر اصلی همدلی، همدلی بین نظام سیاسی و مردم است. علی(ع) در خطبه ۲۱۶، شناخت و اداء حق و تکلیف متقابل حکومت و مردم را موجب الفت و همدلی و به هم پیوستگی این دو (نِظَاماً لِأُلْفَتِهِمْ)می دانند و بیان می دارند در سایه عمل به وظایف متقابل، حق در میان آنها عزت یابد، پایه‏ هاى دینشان استوارى گیرد، نشانه‏ هاى عدالت برپا گردد، سنت هاى پیامبر (ص) در مسیر خود افتد و اجرا گردد، روزگار برای زندگی به صلاح آید، امید به بقاى دولت قوت گیرد و دشمنان مأیوس گردند.آنگاه می فرمایند اگر این همدلی درسایه عمل به وظایف متقابل رخ ندهد میان آنها اختلاف کلمه پدید آید، نشانه‏ هاى جور پدیدار آید،تباهکارى در دین بسیار شود، عمل به سنتها متروک ماند و به هوا و هوس کار کنند، احکام اجرا نگردد، دردها و بیماری هاى مردم افزون شود، کس از پایمال شدن حق بزرگ و رواج امور باطل بیمى به دل راه ندهد، در این هنگام نیکان به خوارى افتند، بدان عزت یابند و بازخواست هاى خداوند از بندگان بسیار گردد.

علی (ع) در ادامه خطبه، راه تحقق جامعه همدل را درک متقابل وظایف، خیرخواهی و نصیحت(التناصح)، یاری رسانی نیکو(حسن التعاون) و امر به معروف و نهی از منکر(مَقَالَهٍ بِحَقٍّ أَوْ مَشُورَهٍ بِعَدْلٍ ) دانسته و می فرمایند:

پس بر شماست که در چنین زمانى به یکدیگر اندرز دهید و یکدیگر را نیکو یارى دهید. هیچ کس نمى‏تواند حق طاعت خداوند را آنسان، که سزاى اوست،به جاى آورد، هر چند، هم که در به دست آوردن خشنودى او آزمند بود و بسیار بکوشد. از حقوق واجب خداوند بر بندگان این است که یکدیگر را به مقدار توان اندرز دهند و حق را در میان خود برپاى دارند و در این کار به یکدیگر یارى رسانند. و کسى نیست که در گزاردن حق از یارى خدا بى‏ نیاز باشد، هر چند، منزلت وى در حق بزرگتر بود یا فضیلتش در دین بیش از دیگران باشد. آدمى هر چند، خرد و بى‏مقدار باشد و در دیده‏ها بی ارج آید، مى‏تواند که دیگران را بر حق یارى دهد یا از دیگران یارى خواهد.
پی نوشت :
  برای دوری از اطناب در بخش دوم به سخنان یکی از نمایندگان محترم مجلس که در طیف مخالفان دولت تا کید می کنم مخالفان نه منتقدان دولت قرار دارد  خواهم پرداخت .
 پ .ن 2این مطلب از خبرگزاری جهان نیوز انتخاب شده با کمی تلخیص و ایجاز و با تشکر از نویسنده 
  • محمد ساعدی
  • ۰
  • ۰


http://www.jahannews.com/images/docs/files/000415/nf00415060-1.jpg


نتیجه این همه‌پرسی به این شرح اعلام شد:

شرکت‌کنندگان: ۲۰ میلیون و ۲۸۸ هزار و ۲۱ نفر،

آرای مثبت: بیست میلیون و ۱۴۷ هزار و ۵۵ رأی و آرای منفی: ۱۴۰ هزار و ۹۶۶ رأی.

امام خمینی در پیامی  به مناسبت برگزاری این رفراندم عظیم :، این روز مبارک را روز امامت و روز فتح و ظفر ملت، اعلام کردند و این رفراندوم را بی‌سابقه خواندند. در این پیام آمده بود: «من به ملت بزرگ ایران که در طول تاریخ شاهنشاهی، که با استکبار خود آنان را خفیف شمردند و بر آنان کردند آنچه کردند، صمیمانه تبریک می‌گویم... صبحگاه ۱۲ فروردین – که روز نخستین حکومت الله است – از بزرگترین اعیاد مذهبی و ملی ماست. ملت ما باید این روز را عید بگیرند و زنده نگه دارند. روزی که کنگره‌های قصر ۲۵۰۰ سال حکومت طاغوتی فرو ریخت و سلطه شیطانی برای همیشه رخت بر بست و حکومت مستضعفین که حکومت خداست به جای آن نشست...»

http://www.jahannews.com/images/docs/000415/n00415060-t.jpg
 ای کاش اختلاسگری نبود فتنه ای نمی شد و منحرفین وارد جریان سیاسی انقلاب اسلامی ما نمی شدند .چقدر خوب می شد
..یاد سخنان حضرت آیت الله سیستانی حفظ الله افتادم که فرموده بودند اختلاسگران از داعش بدترند  ..خدایا بر امام خمینی وتمام شهدای وطن درود و سلام ورحمتت را نثار فرما وبر درجاتشان بیفزای امین یا رب العالمین

  • محمد ساعدی
  • ۰
  • ۰
یا لطیف
دیدار تیم‌های ملی المپیک ایران و افغانستان در حالی از ساعت 17 در ورزشگاه آزادی آغاز شده که نزدیک به 80 هزار هوادار افغانی به آزادی آمد‌ه‌اند تا تیم کشورشان را در ایران تنها نگذاشته باشند.
در مقابل این 80هزار نفر افغانی کمی بیش از یکصد ایرانی را بزور می شد دید.  از گزارشگر کم تحربه سیما که شاید برای اولین بار بود که بجای پرداختن به اصل گزارش بیشتر دنبال تعریف وتمجید از مدیر تیم امید بود و بعضا از کلماتی و جملاتی استفاده می کرد که زیبنده یک ایرانی نبود !!که بگذریم حضور این تعداد تماشگر خارجی در نوع خود یک رکورد محسوب می شود تماشاگرانی که آمدند تماشا کردند و بدون کمترین حاشیه ای بر گشتند . وباز باخت تلخ تیم امید به عربستان در این دوره از رقابتها را به تجربه نشستیم واین زیبنده فوتبال ایران نیست ..آیاکسی هست که پند گیرد ؟؟؟
  • محمد ساعدی