شهر خوبان

چو غلام آفتابم

هم از آفتاب گویم





دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
پیوندها
  • ۰
  • ۰

یا لطیف

در روزهای اخیردولت لایحه جدیدی برای تأسیس و اداره مدارس غیر دولتی تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده که بنا بر آن مقرر شده است، تسهیلات ویژه ای برای تأسیس و ایجاد این مدارس در نظر گرفته و کار برای متقاضیان تأسیس این مدارس آسان تر شود.

در حالی که رژیم مالی دولت در سال های اخیر باعث لاغر شدن مدارس دولتی شده، دولت این لایحه را تقدیم مجلس کرده است؛ لایحه ای که قرار است با مشارکت مردم، فرصتی به افراد متقاضی داده شود تا مدارس غیر دولتی در سطح کشور افزایش یابد. نکته جالب آنکه در این لایحه حتی سقفی هم برای تعداد واحدها در نظر گرفته نشده است.

مرضیه کرد، رئیس سازمان مدارس غیر دولتی آموزش و پرورش در این باره گفته است: این لایحه در واقع رسمی شدن قانون مدارس غیر دولتی است و در واقع چیز جدیدی به آن اضافه نشده است.به گفته کرد، با بازبینی در قانون قبلی، این قانون نقش نظارتی و حمایتی بیشتری روی این گونه مدارس ایفا خواهد کرد.

این در حالی است که بر اساس لایحه دولت، متقاضی می تواند تا نیمی از هزینه های خود را از طریق تسهیلات بانکی و وام تأمین کند و به غیر از آن نیز از مشوق های دیگری بهره مند شوند؛ مشوق هایی که به گفته یکی از نمایندگان مجلس، ممکن است کار را برای متقاضیان ثبت نام در مدارس دولتی سخت تر کند.....
جعفری نماینده مجلس: در این لایحه بندهایی وجود دارد که برای سیستم آموزشی کشور خطر آفرین هستند، مطابق این لایحه آموزش و پرورش اجازه دارد مراکز و ساختمان های مازاد خود را نیز به متقاضیان واگذار کند، که در این صورت، ممکن است زمینه هایی برای رانت و سوء استفاده از این فضاهای آموزشی ایجاد شود.
جعفری با اشاره به این موضوع اظهار داشت: اگر قرار است در تمام مناطق روستایی و شهری مدارس غیر دولتی در دسترس باشد، چه نیازی به معرفی این افراد است. این یک طرح برنامه ریزی شده برای کاهش مدارس دولتی است که دولت تلاش دارد این بار را از گردن خود بردارد.

وی گفت: این یک دروغ است و با مشوق هایی که ایجاد شده، عملا جامعه به سمت آموزش پولی سوق داده خواهد شد. داستان، همان داستان خودش را بیاورید اسمش را نیاورید شده. رفتارهای دوگانه این روزها در بعد آموزشی بیشتر شده است؛ از یک طرف مدیران وزارت خانه به مدیران مدارس دستور می دهند برای ثبت نام از مردم مبالغی را دریافت کنند. از سوی دیگر، مصاحبه کرده و اعلام می کنند آموزش رایگان است و کسی حق ندارد برای ثبت نام پولی دریافت کند.

در این میان، چیزی که بیش از هر مورد دیگری نادیده گرفته می شود، کیفیت آموزش است. به گفته کارشناسان با رواج مدارس غیر دولتی نه تنها کیفیت آموزش ارتقا نداشته بلکه به شکل چشمگیری نیز کاهش پیدا کرده است.

به گفته این عضو کمیسیون آموزش مجلس به دلیل اینکه دانش آموزان احساس می کنند، چون سرمایه گذاری کرده اند هر کاری دوست داشته باشند می توانند انجام دهند و کسی هم نمی تواند چیزی به آنها بگوید؛ این دقیقا رویه ای است که ما در برخی مؤسسات آموزش عالی و دانشگاه های غیر انتفاعی با آن مواجه هستیم، افرادی وارد آنجا شده اند و به هر نحوی که دوست دارند تحصیل کرده و در نهایت مدرک خود را اخذ می کنند.


با تشکر فراوان از تابناک

  • ۹۴/۱۰/۰۹
  • محمد ساعدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی