شهر خوبان

چو غلام آفتابم

هم از آفتاب گویم





دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
پیوندها
  • ۰
  • ۰

یا لطیفراز تنهایی علی (ع) چیست؟

ما بیش از هر چیز به تعلیم نیازمندیم، و حتی پیش از تبلیغ، به معرفت و آشنایی علمی نیاز داریم. یکی از بزرگ‌ترین مسائلی که در تاریخ وجامعه ما مطرح است اسلام و تشیع می‌باشد که بسیاری از ما بدان معتقدیم، اما آن را به درستی نمی‌شناسیم. به مذهبی ایمان داریم که آشنایی درست و منطقی از آن نداریم. مثلاً به علی (علیه‌السلام) به عنوان یک امام، یک مرد بزرگ، یک ابرمرد حقیقی و به عنوان کسی که همه احساس‌ها و تقدیس‌های ما را به خود اختصاص داده، اعتقاد داریم و همیشه در طول تاریخ، بعد ازاسلام، ملت ما افتخار ستایش او را داشته است، اما متاسفانه آنچنان که باید و شاید او را نشناخته است؛ زیرا بیشتر به ستایش ایشان پرداخته شده نه شناختن او.

این گونه مدح‌ها و محبت‌ها در میان همه ملت‌ها نسبت به معبودشان، پیغمبرشان و قهرمانانشان هست، اما این معرفت است که با ارزش است. امکان ندارد جامعه‌ای و ملتی علی (علیه السلام) را بشناسد و درست بفهمد، و ازشکنجه آمیز‌ترین وسخت‌ترین محرومیت‌هایی که جوامع دچار آن هستند، رنج ببرد.

ما در زمان خود موظف به شناختن امام هستیم، نه محبت بدون معرفت به امام. البته نسبت به محبت ورزیدن انتقادی نداریم.. چگونه ممکن است کسی علی را بشناسد و به او عشق نورزد و او را نستاید؟ اما این محبت نتیجه شناختن علی و آشنا شدن با زیبائی‌های عظیم یک روح با شکوه، و عظمت و پاکی یک انسان بزرگ است. محبتی که معلول این معرفت است، نجات بخش می‌باشد و روح زندگی یک جامعه است.
 


 
 
مخاطب امام ما هستیم و رسالت ما نیز معلوم است:
شناختن این درس‌ها، خواندن این سخنان و شنیدن این سکوت‌ها...
درد بزرگ مرد تاریخ
متاسفانه حضرت علی علیه السلام با این عظمت هنوز در بین شیعیانش نیز مجهول و ناشناخته مانده است. هنوز بسیاری از فضایل و ارزشهای انسانی ایشان را نیافته‌ایم.
اما به راستی ارزش‌های انسانی علی علیه السلام چیست؟
 
یکی از مسائلی که درباره ایشان مطرح نشده، مساله تنهایی علی (علیه السلام) است.
کسی که به یک معبود، به یک معشوق عشق می‌ورزد، با همه چهره‌های دیگر بیگانه می‌شود و جز در آرزوی او نیست، خود به خود وقتی که او نیست، تنها می‌ماند و کسی که با افراد و اشیای پیرامونش بیگانه است، متجانس نیست، تنها می‌ماند، احساس تنهایی می‌کند. انسان هر چه به مرحله انسان بودن، نزدیک‌تر می‌شود، احساس تنهایی بیشتری می‌کند. و از جامعه و زمان فاصله می‌گیرد.
 
در شرح حال نوابغ می‌بینیم یکی از صفات شخصی آنان، تنهائیشان در زمان خود آن‌ها است. در زمان خود مجهول‌اند، غریب‌اند و در وطن خویش بیگانه‌اند، و آیندگان بهتر می‌توانند، آن‌ها، اثرشان، سخنانشان و سطح اندیشه و هنرشان را بهفمند.

چه کسی تنها نیست؟ کسی که با همه، یعنی در سطح همه است، کسی که رنگ زمان به خود می‌گیرد، رنگ همه را به خود می‌گیرد و با همگان تفاهم دارد و در سطح موجود است و با وضع موجود، به هر شکلش و هر بُعدش منطبق است.

احساس تنهایی و خلاء، مربوط به روحی است که آنچه در اینجامعه و زمان و در این ابتذال روزمرگی وجود دارد، نمی‌تواند سیرش کند.
درد انسان، درد انسان متعالی، تنهایی وعشق است.

 
 
و می‌بینیم علی (علیه السلام)،‌‌ همان علی (علیه السلام) که می‌نالد و دائماً فریاد می‌زند و سکوتش درد آور است. سخنش درد آور است، و‌‌ همان علی که عمری شمشیر زده، جنگ‌ها کرده، فداکاری‌ها نموده و جامعه‌ای را با قدرت و جهادش پی ریخته و به وجود آورده است، حال در جمع یارانش تنهاست و نیز می‌بینیم که نیمه شبهای خاموش مدینه را ترک می‌کند وسردر حلقوم چاه، می‌نالد.
امام کسی را ندارد که برایش حرف بزند، گوشی نیست که سخنانش را بشنود، و فردی نیست که او را بفهمد.

رنج بزرگ یک انسان این است که عظمت او و شخصیت او در قالب فکرهای کوتاه و در برابر نگاه‌های پست و پلید و احساس او در روحهای بسیار آلوده و اندک و تنگ قرار گیرد. و این مرد که روی این زمین خودش را تنها می‌یابد، با این زمین و آسمان بیگانه است و فقط رسالت و وظیفه‌اش او را با اینجامعه و این شهر پیوند داده است.

علی در طول تاریخ، تنها انسانی است که در ابعاد مختلف و حتی متناقضی که در یک انسان جمع نمی‌شود قهرمان است. مثل یک کارگر ساده با دست و بازویش خاک را می‌کند و در آن سرزمین سوزان بدون ابزار، قنات می‌کند، مانند یک حکیم می‌اندیشد، همچون یک عاشق بزرگ و یک عارف عظیم عشق می‌ورزد، به سان یک قهرمان شمشیر می‌زند و همانند یک سیاستمدار رهبری می‌کند و مانند یک معلم اخلاق مظهر و سرمشق فضایل انسانی برای یک جامعه است. هم یک پدر است و یک دوست وفادار و هم یک همسر نمونه.
چنین انسانی است که در دنیا تنهاست.
 
علی (علیه السلام) در میان پیروانش هم تنهاست، در اوج ستایش‌هایی که از او می‌شود مجهول مانده است. درد علی (علیه السلام) دو گونه است: یک درد، دردی است که از زخم شمشیر ابن ملجم در فرق مبارکش احساس می‌کند، و درد دیگر، دردی است که او را تنها در نیمه شب‌های خاموش به دل نخلستان‌های اطراف مدینه کشانده... و به ناله در آورده است و ما تنها بر دردی می‌گرییم که از شمشیر ابن ملجم در فرقش احساس می‌کند.

اما، این درد علی (علیه السلام) نیست،
دردی که چنان روح بزرگی را به ناله آورده است، تنهایی است، که ما آن را نمی‌شناسیم!
باید این درد را بشناسیم، نه آن درد را؛
که علی (علیه السلام) درد شمشیر را احساس نمی‌کند، و... ما
درد علی را احساس نمی‌کنیم.
پروردگارا! قلبمان را با روح آسمانی‌اش، پیوند زن.

ممنبع:
برگرفته از کتاب علی (علیه السلام)، ‌دکتر علی شریعتی
  • ۹۵/۰۴/۱۳
  • محمد ساعدی

نظرات (۱)

خلأ قانون جدایی تجارت از سیاست

منفذ اصلی فساد در اقتصاد ایران، اختلاط فعالیت‌های اقتصادی با فعالیت‌های اداری و سیاسی است. در اکثر کشورهای توسعه یافته جهان، این دو حوزه فعالیت با قوانین سفت و سخت از هم تفکیک شده‌اند. مأموریت اصلی دولت یا حاکمیت، تأمین امنیت و برپایی نظام داوری عادلانه است. انجام فعالیت‌های اقتصادی اعم از بانکداری و خودروسازی و سایر فعالیت‌های صنعتی و تجاری توسط دستگاه‌های دولتی و نیمه‌دولتی و شبه‌دولتی، انحراف از مأموریت اصلی محسوب می شود که باعث قربانی شدن همزمان توسعه و عدالت و نیز گسترش بی سابقه فساد می شود.

نکته جالب این است که در عموم کشورهای توسعه یافته، دولتمردان نه تنها از انجام فعالیت‌های اقتصادی در زمان تصدی پست دولتی، منع شده‌اند بلکه تا چند سال پس از واگذاری پست دولتی هم حق فعالیت اقتصادی ندارند. اما در ایران، اکثر دولتمردان همزمان با پست حاکمیتی، مشغول بنگاه‌داری، هم با پول بیت‌المال و هم با سرمایه به ظاهر غیردولتی در لباس بخش خصوصی هستند که البته اخیرا معلوم شده است خروجی این نوع بنگاهداری چیزی جز فساد و فیش نجومی و برندسوزی‌های تأسف‌بار نبوده است. 

اکنون زمان آن رسیده است که قانونی وضع شود که همه دولتمردان و دستگاه‌های دولتی را از فعالیت‌های اقتصادی بدون هیچگونه استثنایی منع کند و با تعیین تکلیف بنگاه‌های خصولتی، مرز دولت و بخش خصوصی به طور کامل از هم تفکیک شود. بدون وجود چنین قانونی، مبارزه ریشه‌ای با فساد، آب در هاون کوبیدن خواهد بود.۴٣٧٢٢۵

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی