شهر خوبان

چو غلام آفتابم

هم از آفتاب گویم





دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
پیوندها
  • ۰
  • ۰
یا لطیف

رسول رحمت و مهربانی در جامعه ای ظهور کرد که آداب اجتماعی از جمله آراستگی و زیبایی، هم در ظاهر و هم در رفتار و کردار در پایین ترین حد آن بود.

زیبایی به سبک رسول خدا


سیره و روش زندگی پیامبر خدا می تواند چیزهای زیادی به ما بیاموزد، این که چگونه می توانیم آداب اجتماعی را در ظاهر خود حفظ کنیم و همیشه مرتب و منظم بوده و در آراستگی زبانزد خاص و عام باشیم.
نظافت و پاکیزگی
همه می دانند که شرط اول زیبایی، نظافت و پاکیزگیست، پیامبر اکرم(ص) می فرماید: النظافة من الایمان (بحارالانوار، ج21، ص257، باب 30؛ طب النبی، ص19)؛ پاکیزگی جزئی از ایمان است؛ در حدیثی از قول پیامبر اکرم(ص) در مورد شخصی آلوده چنین آمده است : ان الله تعالی یُبغِضُ الوَسِخَ و الشَعِثَ (کنزالعمال، ج 17، ص181)؛ خداوند متعال شخص آلوده و ژولیده را دشمن می دارد.
پس اگر کسی خود را پیرو رسول خدا می داند و می خواهد به سبک ایشان زیبا باشد، باید در قدم اول نظافت را بیش از پیش رعایت کند.
آن حضرت موهای سر خود را با برگ سدر می شست و روغن بنفشه می مالید. عادتش این بود که به آینه نگاه می کرد و موی سرش را صاف می کرده و شانه می زد و گاه این کار را در برابر آب انجام می داد. (مکارم الاخلاق، ج1، ص 135-137)
نظافت دهان و دندان نیز، سیره ی پیامبر نور و رحمت است، ایشان همیشه پیش از خواب مسواک می زد و هرگاه می خوابید مسواک را بالای سر خود می گذاشت، و وقتی از خواب بیدار می شد، ابتدا مسواک می زد.(محمّدباقر مجلسی، بحار، ج 16، ص 253)
آن حضرت بر موی سر و صورت، روغن خوش بو کننده می زد و در سفرها هرگز شیشه روغن، سرمه دان، مسواک، قیچی و شانه را فراموش نمی کرد.ایشان هر جمعه ناخن ها را می گرفت، شارب را کوتاه می کرد و برای زدودن موها، بر بدن خویش نوره می کشید.( سید محمّدحسین طباطبائی، سنن النبی ، ص 94)
ایشان به مردان توصیه می کرد ناخن خود را کوتاه کنید و به زنان می فرمود که ناخن خود را کوتاه نکنید و برای زینت، کمی ناخن خود را بلند نگه دارید.(وسائل الشیعه،ج 1، باب 81 ،ح1)
همچنین رسول خدا(ص) به زنان اجازه می داد تا موهای خود را با رنگ بیارایند، ایشان به زنان همسردار فرمود: «خود را با رنگ برای شوهرانشان آرایش دهند و زنان بی همسر را دستور داد تا دست های خود را حنا ببندند تا به دست های مردان شباهت نداشته باشند.»(وسائل الشیعه، ج 1، ص 444، ابواب آداب الحمام)

یک داستان
روزی مردی در خانه پیامبر(ص) آمد و اجازه ورود خواست. آن حضرت طبق معمول در آینه نگاه می کردند و سر و صورت خود را مرتب و آراسته نمودند. عایشه به پیامبر(ص) عرض کرد: یا رسول الله! تو برترین فرزندان آدم و پیامبر پروردگار جهانی، در برابر ظرف آب می ایستی و موی سر و صورت خود را مرتب می کنی!؟
رسول اکرم(ص) فرمود: ای عایشه، خداوند دوست دارد وقتی بنده اش برای دیدن برادرانش از خانه بیرون می رود، خود را مرتب و آراسته کند. (مکارم الاخلاق، ج1، ص183)

در جای دیگری آن حضرت فرموده اند: خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد و دوست می دارد اثر این نعمت خود را بر بنده اش ببیند (با برخورداری به جا و به موقع از آن نعمت استفاده کند) و خداوند دشمن می دارد این که خود را به فقر و سختی افکند (از نعمت های خود استفاده ی شایسته نکند) و یا تظاهر به فقر نماید). (میزان الحکمه، جلد3، ذیل زیبایی (
آراستگی و زیبایی همان راهی است که پیامبر خدا ما را بدان راهنمایی کرده است و چه خوب است انسان مومنی که از این راه خارج نشود. http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=344273
  • ۹۵/۰۹/۲۷
  • محمد ساعدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی